Nieuws

Tip van het CJG: Terug naar school

26 augustus 2019
Terug

De vakantie zit er weer op. Hoewel je misschien helemaal bent opgeladen en bijgekomen bent, kan het lastig zijn om weer in het ‘normale’ ritme te komen. Dat is niet erg, en heeft soms een paar dagen nodig om weer terug in het ritme te komen. Hieronder drie tips:

1. Bedenk een eindritueel:
Je kan bijvoorbeeld ergens gaan uiteten, samen een eigen pizza bakken, gezellig picknicken of ga een dagje uit: kies een ritueel dat jaarlijks terugkeert één week voor de laatste vakantiedag voordat de school weer begint. Dit helpt je kind eraan herinneren dat de vakantie eindigt en kunnen zij zich voor gaan bereiden aan het start van het schooljaar.

2. Terug naar het normale
Als het kan, zorg dat je na het ritueel nog één week rustig thuis bent voordat school weer begint. Je kunt dan weer aan de slag met de normale bedtijden en begin met het zetten van wekkers. Ook kan je samen alvast de eerste schoolweek bespreken. Denk hierbij aan hoe laat iedereen op moet staan, of er overgebleven moet worden, op welke dagen er afgesproken kan worden met vriendjes en vriendinnetjes. Het praten zulke zaken rondom school helpt ze weer op gang te brengen.

3. Voorkom stress
De eerste dagen moeten zowel kind als ouder er weer in komen. Om dit soepel te laten verlopen en niet voor verrassingen te staan, check of alles klaar is voor de start. En je kind kan je hierbij helpen. Zorg bijvoorbeeld voor de weekboodschappen, leg eventueel de kleren klaar, maak ‘s avonds de broodtrommels in orde, pak de tassen samen met ze in. Als je kind met de fiets moet gaan, check dan ook of deze in orde is. Hiermee voorkom je onnodige stress momenten. Succes! 

Wil je je uitgeruste gevoel van de vakantie langer vast houden? Lees dan hier hoe je goed voor jezelf zorgt.